Artykuły sponsorowane – przykłady, cena, zasady tworzenia

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Gdy klienci coraz częściej ignorują komunikaty płynące z banerów czy reklam Google i Facebook Ads, warto poszukać alternatywy, która będzie wysyłać inne sygnały niż tylko Kup, Zadzwoń, Zamów. Artykuły sponsorowane mogą Ci w tym pomóc. Czym są i dlaczego warto je tworzyć? Tego dowiesz się (nomen omen) z artykułu.

Spis treści:

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to rodzaj promocyjnej treści, która oprócz płatnej reklamy dostarcza użytkownikom dodatkową wartość w postaci porad, wskazówek, fachowej wiedzy. Taki tekst wygląda bardziej naturalnie niż większość tradycyjnych reklam na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

Artykuł sponsorowany opłaca reklamodawca, a publikowany jest przez wydawcę (portal, serwis, blogera itp.). Zawartość i formatowanie artykułu sponsorowanego przypomina zwykle to występujące w innych tekstach publikowanych w danym medium. Dzięki temu na pierwszy rzut oka takie treści nie różnią się wiele od innych publikacji w serwisie.

Chociaż reklamodawcy mogą sami tworzyć artykuły sponsorowane, to takie zadanie zlecane jest częściej na zewnątrz, szczególnie jeśli w firmie brakuje osoby odpowiedzialnej za copywriting. Przygotowanie takiego tekstu wymaga bowiem odpowiednich umiejętności redaktorskich i przeprowadzenia researchu.

Artykuł sponsorowany nie jest więc formą artykułu promocyjnego sensu strictejego charakter wykracza poza reklamę produktu lub usługi. Mimo wszystko polskie prawo nakazuje tego typu treści oznaczać jako sponsorowane, ponieważ zawierają przekaz handlowy, choć subtelny i często niewidoczny na pierwszy rzut oka. 

Oznaczenia tekstów sponsorowanych w polskich serwisach internetowych bada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Okazuje się, że nie brakuje nieprecyzyjnych oznaczeń lub wcale ich nie ma. Nadużyciem jest chociażby używanie sformułowań “Artykuł partnera”, “Partnerem treści jest…” czy “Artykuł powstał we współpracy z…”, które mogą sugerować, że treści powstały bez komercyjnej intencji, a jedynie w ramach współpracy z ekspertem. W rzeczywistości promują ofertę danej marki.

Treści sponsorowane mogą przybierać różną formę, m.in. postów w mediach społecznościowych, filmów wideo czy infografik, choć w niniejszym wpisie skupiamy się tylko na artykułach.

Tekst sponsorowany – czy warto w niego inwestować?

Artykuły sponsorowane publikowane u zaufanego wydawcy są w stanie bardziej zaangażować potencjalnych klientów. Według badania Nielsena firmy, które wykorzystują taką formę marketingu odnotowują średnio o 50% większy wzrost marki niż te, które bazują tylko na swoich wewnętrznych publikacjach. 

Inne statystyki wskazują z kolei, że dobry artykuł sponsorowany jest w stanie pozyskać trzy razy więcej potencjalnych klientów niż chociażby reklamy Google Ads.

O ile posty sponsorowane w social mediach od razu zdobywają zasięgi, to są dość krótkotrwałe i szybko “giną” w feedzie platformy społecznościowej. Natomiast artykuł sponsorowany, jeśli zostanie odpowiednio wypozycjonowany, ma szansę wciąż generować ruch i wartościowe leady. Proces ten będzie jednak trwał dłużej.

Tworzenie tekstów sponsorowanych ma więc swoje plusy i minusy. Zebraliśmy je w poniższej tabeli.

ZaletyWady
budowanie wizerunku ekspertawysoki koszt publikacji u renomowanym wydawców
zdobywanie zaufania wśród potencjalnych klientówkoszt stworzenia tekstu sponsorowanego
zwiększenie zasięgu i wzrost ruchuzwiększona kontrola UOKiK i przestrzeganie wymogów związanych z oznaczaniem reklam
generowanie wartościowych leadów

Jak widać, artykuł sponsorowany wiąże się z pewnymi wydatkami, ale korzyści, jakie możesz dzięki temu osiągnąć, są z pewnością warte podjętego wysiłku. Świadomość Twojej marki może na tym wiele zyskać.

Artykuł sponsorowany a artykuł natywny

Artykuł sponsorowany bywa mylony z artykułem natywnym, który w sposób bezpośredni oferuje produkty i usługi. W tym przypadku użytkownik jest kierowany do strony produktu, tak aby dokonał zakupu lub generował ruch.

Istnieje jednak ryzyko, że takie działanie przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego. Dla części odwiedzających tak szybkie kierowanie na ścieżkę konwersji może być po prostu zniechęcające. Widok treści reklamowych w artykule natywnym może spowodować, że użytkownik będzie chciał opuścić stronę lub przewinie fragment związany z ofertą reklamodawcy.

Poniżej przykład artykułu natywnego dotyczącego pielęgnacji po 30. roku życia, który został opublikowany na jednym z popularnych portali. Zawiera on odnośniki do produktów znajdujących się w jednej z porównywarek cen.

Przykład artykułu natywnego
źródło: kobieta.onet.pl/uroda/kosmetyki/jak-dbac-o-cere-po-30-roku-zycia-kosmetyki-dla-kobiet-30/m448bb2

W związku z powyższym korzystniejsze z punktu widzenia reklamodawcy może być stworzenie artykułu sponsorowanego.

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Pisząc artykuł sponsorowany, warto mieć na uwadze poniższe kwestie:

  • wartość merytoryczna – staraj się, aby tekst niósł realną wartość, a nie tylko odwołanie do produktu/usługi; w tym celu wykorzystaj swoją wiedzę, możliwości i zasoby, wpleć na przykład wypowiedź eksperta z Twojego zespołu bądź posłuż się konkretnymi statystykami;
  • najpierw angażująca treść, a później reklama – reklama oferty nie powinna przysłaniać artykułu jako całości, dlatego skup się na jednym problemie, który chcesz opisać, i przez jego pryzmat przedstaw walory produktu lub marki;
  • trafiony temat – wybierz temat artykułu, który pokrywa się z Twoimi celami biznesowymi i zainteresowaniami odbiorców; jeśli sprzedajesz robione na drutach czapki i szaliki, wcale nie musisz pisać poradnika “Jak zrobić czapkę na drutach ”, ale możesz przygotować tekst z propozycjami prezentów gwiazdkowych typu hand-made;
  • wydawca – wybierz zaufanego wydawcę, który ma zbliżoną grupę docelową i tematykę do Twojej działalności, wówczas publikacja będzie bardziej wiarygodna i wzbudzi większe zaufanie;
  • materiały audiowizualne – aby artykuł lepiej się czytało, dołącz do niego zdjęcia, infografiki, wideo itp.
  • optymalna długość – o wartości tekstu sponsorowanego nie świadczy jego długość, pisz więc tak, aby “pokryć” temat; 
  • link odsyłający – artykuł sponsorowany zawiera zazwyczaj odnośnik do Twojej witryny, dobierz więc starannie zasób, do którego chcesz kierować użytkowników.

Jeśli chcesz zaoszczędzić czas i środki na tworzeniu artykułów sponsorowanych, możesz wykorzystać już istniejące zasoby. Na przykład jeśli wydałeś ostatnio e-book, przygotuj na jego podstawie artykuł sponsorowany, w którym zamieścisz link do pobrania pliku. W ten sposób więcej osób dowie się o Twoim poradniku, a artykuł sponsorowany pozytywnie wpłynie na konwersję.

Miejsce publikacji

Podczas wyboru medium do publikacji artykułu sponsorowanego, uwzględnij m.in. takie parametry jak:

  • liczba unikalnych użytkowników,
  • estymowany ruch organiczny,
  • trust flow, czyli wskaźnik od 0 do 100 określający wiarygodność domeny.

źródło: widok panelu whitepress.com

własny zrzut ekranu

Im lepsze wskaźniki, tym będziesz miał większą pewność, że miejsce publikacji generuje ruch i nie jest zaspamowane contentem wątpliwej jakości. Poza tym, jak już wspominaliśmy, tematyka serwisu powinna odpowiadać potrzebom Twojej grupy docelowej. Wówczas masz większą szansę dotrzeć ze swoją treścią do klientów, którzy okażą się realnie zainteresowani Twoją ofertą.

Jeżeli prowadzisz biuro podróży i organizujesz wycieczki dla seniorów, publikacja wpisu sponsorowanego na temat najlepszych destynacji dla osób po 60 r. ż. będzie skuteczniejsza w serwisie stworzonym specjalnie z myślą o seniorach niż na przykład na jednym z wielu portali lifestylowych.

Wybierając portal lub blog, zwróć uwagę, czy publikacja będzie dożywotnia, ponieważ niektóre serwisy usuwają teksty sponsorowane (bądź tylko linki w nich zamieszczone) po określonym czasie, zwykle jest to 12 miesięcy.

Artykuły sponsorowane w SEO

Nie ulega wątpliwości, że artykuły sponsorowane stały się ważną częścią pozycjonowania organicznego, a dokładniej link buildingu. Im z bardziej wartościowych domen pozyskiwane są odnośniki, tym korzystniej wpływa to na autorytet pozycjonowanej witryny.

Bardzo często jednak praktyka ta zamienia się w próbę manipulowania algorytmem Google’a dla osiągnięcia lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie brakuje w sieci serwisów z dużą liczbą artykułów sponsorowanych, gdzie niestety jakość tekstów pozostawia wiele do życzenia, ponieważ powstają one wyłącznie w celu pozyskania linku przychodzącego. 

Tymczasem artykuły sponsorowane w SEO powinny powstawać również z myślą o użytkowniku, tak aby dostarczały realną wartość na przykład rozwiązanie konkretnego problemu. W przeciwnym razie publikowanie wpisów dla samych linków nie przyniesie na dłuższą metę oczekiwanych rezultatów.

Co więcej, Google zaleca, aby linki pochodzące z płatnych publikacji oznaczać atrybutem “sponsored” bądź przynajmniej “nofollow”. Staje się to wówczas sygnałem dla robotów wyszukiwarki, że mają do czynienia z nienaturalnym linkiem.

Wybierając medium do publikacji artykułów sponsorowanych, postaraj się, aby miał jak najlepsze parametry. Masz wówczas większą gwarancję, że Twój artykuł zostanie zaindeksowany i będzie miał większą moc. 

Artykuł sponsorowany – przykład

Poniżej praktyczny przykład artykułu sponsorowanego opublikowanego w serwisie interia.pl. Tytuł tekstu nie sugeruje przekazu reklamowego, choć zawiera w treści odnośnik do strony marki i oznaczenie “Artykuł sponsorowany”. 

Tekst niesie za sobą wartość merytoryczną, ponieważ omawia czynniki wpływające na zdolność kredytową. W związku z tym na pierwszy plan wysuwa się jego walor edukacyjny, a nie reklamowy.


źródło: biznes.interia.pl/artykul-sponsorowany/news-czynniki-wplywajace-na-zdolnosc-kredytowa,nId,6768995

Podobnie dzieje się w przypadku poniższego wpisu w serwisie wp.pl. Artykuł choć sponsorowany, zawiera wiele praktycznych wskazówek dotyczących planowania wakacji we Włoszech. Dzięki temu łatwiej później zaufać ofercie reklamodawcy.


źródło: wiadomosci.wp.pl/florencja-rzym-amalfi-czy-sycylia-jak-zaplanowac-idealne-wakacje-we-wloszech-6896190327642880a

Artykuł sponsorowany wcale nie musi zawierać bezpośredniego odnośnika URL do strony reklamodawcy, czego przykładem jest poniższa publikacja dotycząca popularności PKP Intercity wśród pasażerów na jednym z regionalnych portali tematycznych.

Tekst został wzbogacony materiałem wideo z wypowiedzią wiceprezesa firmy. W ten sposób przekaz jest bardziej wiarygodny, interaktywny i naturalny. Jedyne zastrzeżenie może dotyczyć oznaczenia wpisu, ponieważ chociaż znajduje się w kategorii “Artykuły sponsorowane”, co widać w breadcrumbsie, to został określony jako “Materiał informacyjny PKP Intercity”.

żródło: echodnia.eu/podkarpackie/kolej-bije-rekordy-popularnosci/ar/c3-17543551

Ile kosztuje artykuł sponsorowany?

Szacując koszt artykułu sponsorowanego, należy uwzględnić pracę copywritera i samą publikację. W zależności od tematyki i jakości cena za 1000 zzs będzie wahać się od 25 do 50 zł.  

Natomiast koszt publikacji w samym medium zależy od rodzaju portalu, jaki wybierzesz – w regionalnych serwisach może to być zarówno 300 zł, jak i 1700 zł. Jednak za ok. 600 zł możesz już często znaleźć „przyzwoite” miejsce do publikacji. Z kolei koszt publikacji na portalu tematycznym, na przykład interia.pl, zaczyna się od 2000 zł i może sięgać nawet 10 000 zł.

Należy więc przyjąć, że całkowity koszt artykułu sponsorowanego o długości 7000 zzs może średnio wahać się od 475 zł do 2175 zł. 

Teksty sponsorowane dla Twojego biznesu – podsumowanie

Artykuły sponsorowane dają Ci szansę na dotarcie do nowych klientów i sukcesywnego zwiększania świadomość marki, pod warunkiem że dobrze wybierzesz wydawcę. Musi on odpowiadać misji Twojej firmy i Twojej grupie docelowej. Pamiętaj również, że dobry tekst sponsorowany to taki, po którego przeczytaniu użytkownik nie myśli, że właśnie zobaczył reklamę, ale że właśnie dowiedział się czegoś nowego.

Chcesz wykorzystać artykuły sponsorowane w swoim biznesie?