Pozycjonowanie organiczne – na czym polega?

Czym jest pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie organiczne to wciąż powracający temat marketingu internetowego. Dzisiaj już nie wystarczy być tylko online, a należy robić wszystko, by wyświetlać się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Co zrobić, by osiągnąć ten cel? Podpowiadamy.

Spis treści:

Czym jest pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie organiczne (SEO) to szereg działań, których celem jest osiągnięcie wysokich pozycji w SERP-ach (wynikach wyszukiwania) bez ponoszenia kosztów związanych z płatnymi działaniami. Po wpisaniu do wyszukiwarki zapytania, Google wyświetla najpierw płatne reklamy Google Ads (zaznaczone na zielono),a dopiero później wyniki organiczne (zaznaczone na czerwono), czyli strony, które w naturalny sposób trafiły do jego indeksu. Mówimy wówczas o pozycjonowaniu organicznym.

źródło: własny zrzut ekranu

Co wpływa na organiczne wyniki wyszukiwania?

Jest wiele czynników decydujących o tym, na którym miejscu w naturalnych wynikach wyszukiwania znajdzie się Twoja witryna. Najlepiej, gdy będzie to TOP10, czyli pierwsza strona w Google’u, ponieważ w znajdujące się tam linki użytkownicy klikają najczęściej. O tym, jak skutecznie pozycjonować swoją stronę internetową, przeczytasz w dalszej części artykułu. W samym pozycjonowaniu stron internetowych duże znaczenie ma algorytm Google’a. 

Na algorytm składa się wiele czynności i różne wskaźniki rankingowe. Dlatego nie zawsze z łatwością można określić, dlaczego jedna domena zajmuje 1. miejsce w SERP-ach, a inna 15. Do tego dochodzą same aktualizacje algorytmu, który ciągle poddawany jest kolejnym ulepszeniom. Dodatkowo, waga czynników rankingowych zmienia się w czasie. 

Najpopularniejszymi aktualizacjami, jakie odbyły się na przestrzeni ostatnich lat, były:

  • Panda – walcząca z treściami słabej jakości,
  • Pingwin – stworzona, by ograniczyć spamerskie linki na stronach,
  • Koliber – jej celem było lepsze zrozumienie intencji użytkowników,
  • Bert – aktualizacja, która miała poprawić rozumienie kontekstu zapytań.

Update’y sprawiają, że niektóre strony mogą notować nagłe i gwałtowne spadki, szczególnie jeśli jej dotychczasowe pozycjonowanie było sprzeczne z dobrymi praktykami SEO na stronie. Odrabianie strat w niektórych przypadkach może być trudne. Pozycjonowanie ma wiele zalet, ale wymaga czasu, ponieważ na pierwsze rezultaty trzeba zwykle czekać od kilku miesięcy do nawet roku. Wszystko zależy od branży, konkurencji i kondycji samej witryny.

Pozycjonowanie organiczne stron – jakie działania podjąć?

Aby pozycjonowanie było skuteczne, warto zadbać o kilka obszarów – content marketing, link building i optymalizację techniczną. 

Słowa kluczowe

Research słów kluczowych to punkt wyjścia w SEO. Należy tak dobrać frazy, aby jak najlepiej opisywały Twoją działalność i nie były zbyt konkurencyjne. Warto postawić na frazy typu “long tail”, które są mniej popularne od fraz ogólnych i mają szansę lepiej rankować. 

Tworzenie contentu

Ważnym elementem w pozycjonowaniu stron jest content marketing, czyli tworzenie treści, na przykład na blog firmowy. Co prawda, takie rozwiązanie stosuje już wiele firm i trzeba czasem włożyć sporo pracy, by wyprzedzić konkurencję. Mimo wszystko artykuły na blogu to więcej zindeksowanych podstron, lepsze linkowanie wewnętrzne i większy autorytet domeny. Dlatego warto zdecydować się na tworzenie unikalnego contentu z myślą o użytkowniku i wyszukiwarce Google. 

Pozyskiwanie linków zewnętrznych

Twoja domena nie zyska mocy, jeśli nie będziesz pozyskiwać wartościowych linków z innych domen, najlepiej o jak największym autorytecie. Wówczas masz szansę pojawić się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Należy pamiętać, że w tym przypadku nie liczy się ilość, ale jakość. Dlatego nie warto zdobywać linków w hurtowej ilości ze słabych domen, a lepiej postawić na kilka odnośników z wartościowych źródeł – artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, katalogi NAP. W szczególności należy unikać tzw. systemów wymiany linków, które w łatwy sposób pozwalają zdobyć odnośniki do witryny, ale może to skutkować nałożeniem kar ze strony Google’a.

Optymalizacja techniczna

Pozycjonowanie organiczne to również optymalizacja techniczna witryny. Możesz mieć najlepsze treści i linki, ale jeśli na przykład strona wolno się ładuje, ma nieprzyjazny kod, to przegrywa już na starcie. Dlatego warto, zanim przystąpisz do prac SEO, przeprowadzić audyt witryny, który podpowie Ci, co wymaga poprawy.

Oto wybrane istotne czynniki techniczne w pozycjonowaniu organicznym:

  • meta tagi – każda strona w obrębie domeny powinna być opisana przy pomocy znacznika title i meta description. Pierwszy według wielu opinii stanowi jeden z ważniejszych czynników Google’a. Dlatego umieszczaj w title słowa kluczowe. Jeżeli natomiast nie chcesz, aby dana strona była indeksowana przez Google’a, to zastosuj tag “noindex”. 
  • błędy 4xx i 5xx – jeśli strona została usunięta, zmienił się jej adres URL lub produkt nie jest już dostępny, zrób przekierowanie 301, które przenosi również moc starej strony i linków.
  • usunięcie duplikatów treści – duplikaty mogą być wewnętrzne i zewnętrzne, to znaczy, że na Twojej stronie mogą być powielane treści z innych witryn (często tak się dzieje w przypadku opisów produktów otrzymywanych od producenta). Te same treści możesz mieć również w obrębie własnej domeny, na przykład na podobnych stronach ofertowych czy powielających się opisach kategorii na stronach paginacji w sklepie internetowym. 
  • prędkość strony – od zeszłego roku w ocenie prędkości ładowania strony Google wykorzystuje Core Web Vitals, czyli specjalne wskaźniki do pomiaru szybkości i wydajności stron internetowych, tak aby poprawić doświadczenie użytkownika podczas korzystania z witryny.

Organiczne pozycjonowanie stron – korzyści

Działania SEO to liczne korzyści dla strony, pod warunkiem że są konsekwentnie i należycie prowadzone. Wśród najważniejszych zalet można wymienić m.in.:

  • wzrost ruchu – bezpłatny ruch organiczny to wskaźnik, na którym powinno zależeć każdej domenie, ponieważ wskazuje, że strona jest odwiedzana przez użytkowników. Im większy ruch organiczny, tym często więcej nowych klientów.
  • lepsza widoczność – dzięki pozycjonowaniu poprawiasz pozycję domeny na konkretne frazy. Wyświetla się więc w SERP-ach i ma większą szansę na kliknięcia.
  • wzrost sprzedaży – ruch i widoczność może się przełożyć na konwersję, na przykład zakup lub zapis do newslettera.
  • długofalowe efekty – pozycjonowanie organiczne, w przeciwieństwie na przykład do płatnych reklam, jest długofalową inwestycją. Dobrze optymalizowane artykuły na blogu będą “pracować” w Google’u nie tylko przez najbliższe tygodnie, ale miesiące i lata. 

Pozycjonowanie organiczne – bezpłatny sposób na widoczność

Pozycjonowanie organiczne będzie dobrym wyborem dla wielu biznesów. Jednak jeśli masz na przykład salon fryzjerski, a klientów, czy to z polecenia, czy z takich portali jak booksy.com, Ci nie brakuje, to prawdopodobnie SEO okaże się działaniem zbytecznym. Należy się zastanowić, czy Twoja strona naprawdę potrzebuje pozycjonowania organicznego i jakie realnie pozycje jesteś w stanie w Google’u zająć.

Jeśli jesteś zdecydowany na pozycjonowanie, to część rzeczy możesz zrobić samodzielnie. Pozycjonowanie organiczne staje się wówczas działaniem niskobudżetowym, ale i bardzo czasochłonnym. Dlatego lepiej to zadanie powierzyć agencji, która zajmie się wszystkim kompleksowo – od contentu przez pozyskiwanie linków sponsorowanych aż po stałą optymalizację i analizę strony. A Ty będziesz otrzymywał bieżące raporty z działań.

Chcesz poprawić ruch organiczny na swojej stronie?