Czym jest ambient marketing? Przykłady reklamy ambientowej

Czym jest ambient marketing?

Gdy tradycyjną reklamę zaczął wypierać digital marketing, narodził się ambient marketing, który zaskakiwał oryginalną formą i świeżością. Stał się doskonałym sposobem, by w zupełnie innej odsłonie zaprezentować produkt lub usługę. Czym dokładnie jest ambient marketing? Wyjaśniamy.

Ambient marketing – co to jest?

Nazwa ambient marketing pochodzi od brytyjskiego terminu ambient (ang. otoczenie) media, którym w latach 90. XX w. określano reklamy wizualne realizowane w nietypowych miejscach. Działania ambientowe polegają więc na umieszczaniu reklam w taki sposób, aby zaskoczyć odbiorców, przyciągnąć ich uwagę i wzbudzić emocje.

Ambient marketing jest częścią marketingu partyzanckiego (ang. guerilla marketing) – w takiej strategii marketingowej firma sięga po niekonwencjonalne metody (humor, szokowanie, zaskoczenie). Reklama ambientowa to również jedna z form realizowania marketingu doświadczeń

Reklamę ambientową uznaje się za skuteczniejszą od innych form promocji, na przykład kampanii outdoorowych. Jak wskazują badania, billboard przyciąga uwagę na ok. sześć sekund, a reklama kreatywna potrafi zaangażować na minutę lub nawet więcej. 

Akcja ambientowa przygotowana dla jednej z galerii handlowych

źródło: materiały własne

Ambient marketing jest też doskonałym uzupełnieniem działań w social mediach, ponieważ marka może udostępnić post z akcji i otagować hasztagami. Sami odbiorcy mogą też chętnie filmować i fotografować niecodzienną kampanię ambientową w przestrzeni miejskiej i dzielić się nią ze znajomymi w sieci.

Zalety reklamy ambientowej

Reklama ambientowa sprawia, że marka zapada klientom w pamięć – chcą ją lepiej poznać, zaczynają szukać o niej informacji, zwiększa się ich świadomość na jej temat. W związku z tym jeśli konsumenci będą musieli kiedyś podjąć decyzję zakupową, z większym prawdopodobieństwem wybiorą firmę, którą poznali dzięki niecodziennej reklamie. 

Kampania ambientowa dla jednego z naszych klientów

źródło: materiały własne

Innymi zaletami reklamy ambientowej jest:

  • viral – takie działania mają szansę szybko stać się hitami w sieci, lajkowanymi i sharowanymi,
  • niskie koszty – w porównaniu do działań marketingowych na dużą skalę, reklamy ambientowe umiesczone w strategicznych miejscach mogą okazać się tańsze niż wykupienie czasu antenowego lub powierzchni reklamowej,
  • element zaskoczenia – kampania pojawia się w nieoczekiwanych miejscach, dzięki czemu silniej działa na percepcję,
  • zaangażowanie – ambient marketing włączając niemal wszystkie zmysły, skłania odbiorców do pogłębienia relacji z produktem, wejścia z nią w interakcję,
  • kreatywność – działania ambientowe charakteryzuje oryginalna forma, dzięki czemu pozwala w zupełnie nowym świetle spojrzeć na produkt lub markę,
  • wyczucie – nikt nie lubi agresywnych komunikatów sprzedażowych, np. w telewizji czy na Facebooku, ambient marketing w dość subtelny sposób pozwala nawiązać dialog z klientem, który nie czuje presji, że musi coś kupić,
  • szersza publiczność – reklama ambientowa dociera do tych, którzy ją widzą na żywo i za pośrednictwem social mediów. Możesz w ten sposób rozszerzyć swoją grupę docelową o osoby z innego przekroju demograficznego.

W czasie gdy znacznie trudniej dotrzeć do ludzi z komunikatem reklamowym – prawie wszystko już było, klienci coś gdzieś widzieli lub słyszeli, przez co wiele informacji po prostu  ignorują – ambient marketing staje się szansą na zdobycie uwagi odbiorcy. Dlatego nie warto bać się takiej formy marketingu, która dla niektórych jest zbyt awangardowa, a ROI z takiej inwestycji trudno obliczyć. Mimo wszystko jej innowacyjność i uzyskanie efektu “wow” warte są podjęcia takiego wyzwania.

Przykłady ambient marketingu

W ramach ambient marketingu można instalować elektroniczne banery w miejscach publicznych, niecodzienne billboardy, a nawet zwykłe nalepki na przystankach. Najważniejsze, aby reklama pojawiła się w nieoczekiwanym miejscu, wtedy będzie bardziej efektowna. Sprawdź również, jak zorganizować event, aby zakończył się sukcesem.

Takie emocje mogły towarzyszyć wszystkim tym, którzy w jednym z brazylijskich centrów handlowych zobaczyli krokodyla czyhającego na nich przy ruchomych schodach. Pomysł jest dziełem National Geographic i miał promować kanał telewizyjny. Krokodyl był w rzeczywistości złudzeniem optycznym, czyli matą 2D rozłożoną na kilku poziomach schodów.

źródło: pinterest.com

Innym świetnym przykładem ambient marketingu jest reklama spray’u na pchły. Agencja reklamowa postanowiła stworzyć ogromny wizerunek retrievera i umieścić go na poziomie 0 centrum handlowego w Dżakarcie. Dzięki temu osoby będące wyżej zamiast ludzi widziały… pchły.

źródło: brogan.com

Ciekawe rozwiązanie zastosowała również marka Windex, producent płynów do mycia szyb. Wykupiła ona miejsce na przystankach autobusowych i stworzyła efekt spryskiwanej powierzchni. Proste, a przykuwa uwagę.

źródło: pinterest.com

Innym przykładem ambient marketingu jest realizacja amerykańskiej marki kawy Folgers, która na ulicznych pokrywach włazów umieściła nalepkę małej czarnej, co dało znakomity efekt parującej filiżanki.

źródło: pinterest.com

Ambient marketing – podsumowanie

Marketing ciągle się zmienia, podobnie jak oczekiwania klientów względem reklamy. Dlatego warto szukać nowych rozwiązań, które zaskakują kreatywnością i wywołują pozytywne emocje. Działania ambientowe świetnie się sprawdzą do tego celu. Jeżeli szukasz agencji eventowej, która mogłaby dla Ciebie zrealizować taką kampanie, skontaktuj się z nami.

Chcesz przygotować reklamę ambientową?