Strategia marketingowa firmy – elementy, przykłady i wskazówki

Na czym polega strategia marketingowa firmy

Każdej firmie zależy na jak największym zysku i zdobywaniu nowych klientów. Jednak często pochopne działania przynoszą więcej szkód niż korzyści. Unikniesz tego, opracowując długoterminowy plan, który pomoże Ci zamienić leady w klientów. Czym dokładnie jest strategia marketingowa firmy? Jak ją zbudować? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami, które sprawdzą się zarówno w mniejszych, jak i większych biznesach.

Spis treści:

Co to jest strategia marketingowa firmy?

Dzięki strategii marketingowej tworzysz spójny obraz swojego biznesu, określasz sposób pozycjonowania marki na rynku oraz definiujesz jej kluczowych konkurentów i formy reklamy, które najlepiej sprawdzą się w docieraniu do klientów.

Strategia marketingowa to uporządkowany i długofalowy plan działalności marketingowej firmy obejmujący różne kanały komunikacji. Powstaje z myślą o osiągnięciu konkretnych celów i uzyskaniu przewagi nad konkurencją.

Co zatem strategia marketingowa oznacza w praktyce? Jesteś na bieżąco z tym, co masz do zrobienia jutro, za tydzień, za pół roku. Wszystko po to, aby zwiększyć sprzedaż i budować świadomość marki. Plan marketingowy podpowie Ci, jaką treść powinieneś dostarczyć i gdzie ją opublikować. Strategia marketingowa nie jest tylko zarezerwowana dla dużych brandów. Jeszcze bardziej potrzebują jej małe i średnie firmy, którym powinno zależeć na zwiększeniu rozpoznawalności marki.

O tym, że strategia marketingowa jest skuteczna, świadczą m.in. statystyki. Według raportu Trend Report: Marketing Strategy 2022 marketerzy, którzy pracowali według udokumentowanej strategii, mieli o 331% większe szanse na odniesienie sukcesu niż ci, którzy takiego dokumentu nie stworzyli.

Z tego samego badania wynika również, że strategii marketingowej w 2021 roku w ogóle nie miało 36% organizacji. Tymczasem, to szczególnie ważne, gdy zespół pracuje w trybie zdalnym lub hybrydowym. Strategia trzyma wówczas w ryzach całą politykę marketingową.

źródło: Trend Report: Marketing Strategy 2022

Jakie korzyści daje strategia marketingowa?

Strategia marketingowa firmy to liczne korzyści. Przedstawiamy powody, dla których marki opierają na niej swoją działalność marketingową.

Angażowanie klientów

Marketing pomaga angażować klientów, na przykład poprzez social mediach. Nie chodzi tu jednak o uporczywe nakłanianie do skorzystania z oferty, ale informowanie o możliwościach, jakie daje produkt lub usługa. Komunikat “Kup sobie święty spokój” brzmi lepiej niż “Kup ubezpieczenie na życie”.

źródło: facebook.com/grupapzu/

Przychody

Z czasem, gdy Twoja strategia marketingowa, zacznie zarabiać i przynosić klientów, będziesz mógł zdobywać kolejne rynki, a dzięki temu bardziej dochodowe zlecenia. Bez strategii jesteś w pewien sposób skazany na pracę z klientami, z którymi nie zawsze się dogadujesz lub nie możesz liczyć na ich lojalność. 

Budowanie relacji

Jednorazowe zdobycie klienta wcale nie oznacza, że będzie on już stale wracał po Twoje produkty lub usługi. A takie przekonanie panuje w wielu firmach. Przedsiębiorcy sądzą, że konsumenci już zawsze będą lubić ich markę, ponieważ nie otrzymują od nich negatywnych informacji zwrotnych. W rzeczywistości niczego to jeszcze nie oznacza. 

Dopiero gdy będziesz budował relacje, nagradzając lojalność klientów, organizując konkursy, akcje z zakresu marketingu doświadczeń, edukując, to takie działania zostaną przez nich docenione. Relacje okażą się jeszcze trwalsze, jeśli wykorzystasz statystyki i analizy, które pozwolą Ci stworzyć efektywną segmentację klientów.

Skuteczność

Jeśli będziesz działał zgodnie z założeniami strategii marketingowej, z czasem dowiesz się, co działa lepiej, a co gorzej. Zebrane dane i analizy pomogą Ci obrać jeszcze lepszy kierunek. Jeżeli wysyłasz newslettery lub publikujesz kampanie Google Ads/Facebook Ads, możesz testować różne warianty treści, przycisków i w ten sposób ocenić, co jest skuteczniejsze. Dostarczysz w ten sposób odpowiedniego contentu, który będzie rezonował wśród klientów.

Zaufanie

Dobra strategia marketingowa buduje zaufanie wśród klientów, a bez niego trudno o zakup produktu czy usługi. Jeśli odbiorca trafi na Twoją stronę internetową, profile w social mediach lub po prostu otworzy newsletter i trafi tam na informację czy element, przez które poczuje się niepewnie, prawdopodobnie poszuka oferty wśród Twojej konkurencji. 

Bazuj na konkretach, a nie zawoalowanych komunikatach – zamiast “najtańszych usług w mieście” operuj konkretnymi liczbami, na przykład “usługi już od 499 zł”. Jeżeli zamieszczasz call to action, użytkownik nie może mieć wątpliwości, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu. 

Jeżeli nie wiesz jeszcze, po co Ci się może przydać strategia marketingowa firmy, to właśnie wzrost wskaźnika zaufania jest jednym z głównych powodów.

Z czego składa się strategia marketingowa?

Zanim przejdziemy do tworzenia strategii marketingowej, warto nakreślić elementy, z jakich się składa. Należy wyróżnić:

  • badania – analiza rynku, konkurencji, zachowań zakupowych, czynników wpływających na cenę.
  • pozycjonowanie marki – przypisanie firmie określonych wartości, którymi chce się kierować w swojej działalności marketingowej i rynkowej, od projektu opakowania aż po billboardy.
  • promocja – marketing produktów, usług i doświadczeń, który ma wpłynąć na decyzje zakupowe klientów.
  • pomiar – wyciągania wniosków i uczenie się na błędach, co pomoże ulepszyć ofertę.

Rodzaje strategii marketingowych

Przedstawiamy najczęściej główne strategie marketingowe wykorzystywane przez firmy.

Strategia e-mail marketingu

Według portalu statista.com każdego dnia wysyłanych jest prawie 320 miliardów e-maili, co w dużym stopniu tłumaczy, dlaczego e-mail marketing warto włączyć do swojej strategii marketingowej. Pomaga budować tożsamość marki oraz utrzymuje zaangażowanie klientów między kolejnymi zakupami. Przyczynia się również do zmniejszenia liczby porzuconych koszyków.

źródło: własny zrzut ekranu

W strategii e-mail marketingu warto wykorzystywać m.in. personalizację wiadomości, czyli zwracanie się do odbiorcy po imieniu zamiast ogólnikowego “Szanowny kliencie” itp. Po drugie, sięgnij po segmentację subskrybentów. Unikniesz w ten sposób sytuacji, gdzie wiadomość przeznaczona dla prezesów i właścicieli firm dotrze do „szeregowych” pracowników. Po trzecie, zadbaj o responsywność, ponieważ dzisiaj większość e-maili jest odczytywana na urządzeniach mobilnych.

Strategia content marketingu

Przemyślana strategia content marketingu pomoże Ci zwiększyć widoczność w wyszukiwarce oraz zdobyć zaufanie klientów, szczególnie jeśli swoimi treściami będziesz ich edukował. Zamiast tworzyć chaotyczne i przypadkowe teksty, zastanów się, jakie są potrzeby Twojej grupy docelowej i w odpowiedzi na nie przygotuj artykuły blogowe, wideo, podcasty czy e-booki.

źródło: porady.pracuj.pl

Strategia SEO

Jeśli zadbasz o treści na swojej stronie, poprawi się również ruch organiczny, a to już dobry punkt wyjścia do tego, by zaplanować strategię SEO. Dzięki niej jesteś w stanie dobrać odpowiednie słowa kluczowe, a przez to bardziej trafne tematy na blog. Działalność marketingowa z zakresu pozycjonowania powinna również objąć link building oraz optymalizację techniczną. Strategia SEO to złożony proces, który wymaga opracowania harmonogramu. W zależności od indywidualnego stanu technicznego strony może ona wymagać większych nakładów pracy nad treściami lub pozyskiwaniem linków. 

Strategia komunikacji marki

Twoja firma powinna mieć jasno zdefiniowaną komunikację, swój tone of voice, który będzie nawiązywać do wartości marki, jej tożsamości i charakteru, na przykład dzisiaj wiele firm stawia na ekomarketing. Każdy plan komunikacji powinien uwzględniać typ odbiorców, formę przekazu czy kanał dotarcia komunikatu. Dzięki strategii komunikacji przekażesz kluczowe wiadomości właściwym osobom we właściwym czasie.

źródło: youtube.com/@playpl

Strategia public relations

Strategia PR wspiera komunikację firmy z opinią publiczną, budując w ten sposób pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Opracowanie takiej strategii jest szczególnie ważne w dużych organizacjach i instytucjach o rozbudowanej strukturze. Taki dokument pomoże Ci wzbudzić zainteresowanie wśród odbiorców, przyczyni się do wzrostu renomy, a w sytuacjach kryzysowych podpowie, jaką reakcję podjąć.

Strategia social media

Strategia social media obejmuje plan tworzenia i publikowania treści w mediach społecznościowych – ogólne wytyczne, rytm publikacji, kampanie marketingowe itp. Dla wielu firm social media to narzędzia do kontaktowania się z klientami, by zapewniać im wsparcie, informacje o nowościach i ofertach specjalnych. Taki dokument będzie się różnił dla każdej marki w zależności od tego, w jaki sposób się pozycjonuje na rynku, z jakiej platformy społecznościowej korzysta i jaki jest jej przekrój odbiorców.

źródło: facebook.com/ZywiecMeskimZdaniem

Strategia marketingowa produktu

Jeżeli wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę, strategia pomoże Ci to zrobić efektywniej. W tym celu opracuj plan, który uwzględni poszczególne etapy przedsięwzięcia – od pre-launchu (testowanie wersji beta, badanie i rozwój) przez uruchomienie (buzz marketing, promocja outdoorowa i online) aż po post-launch (ocena wcześniejszych założeń versus rzeczywistość).

Event marketing w strategii firmy

Event marketing może również być częścią strategii Twojej firmy. Tym bardziej, że według serwisu visme.co 83% marek twierdzi, że zwiększa ich sprzedaż. Nic dziwnego, ponieważ w ten sposób bezpośrednio docierasz do swojej grupy docelowej, spotykasz się z nią face to face.

Organizacja koncertów
Event dla firm, źródło: materiały własne

Zorganizuj targi lub konferencję, szczególnie jeśli uchodzisz za lidera w branży. Nawiąż współpracę z influencerami lub wpływowymi osobowościami jako prelegentami w trakcie wydarzenia. Nagródź lojalność klientów i stwórz dla nich akcję prosprzedażową w sklepie lub siedzibie. Możliwości jest wiele, a jedno jest pewne – organizacja imprez nie pozwoli konsumentom o Tobie zapomnieć. 

Jak stworzyć strategię marketingową krok po kroku? 

Bez planu działania nic nie wskórasz, dlatego przedstawiamy, jak krok po kroku napisać strategię marketingową przedsiębiorstwa. 

Określ cele

Określenie celów marketingowych to punkt wyjścia do stworzenia strategii. Bez nich trudno oszacować budżet i tworzyć skuteczne treści. Przyjmuje się, że cele powinny być SMART, to znaczy:

  • specific (sprecyzowane) – unikaj ogólników, na przykład poprawienie sprzedaży. Zamiast tego oszacuj, o ile sprzedaż ma realnie wzrosnąć.
  • measurable (mierzalne) – ten aspekt łączy się z wcześniejszym. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż o 10%, określ, w jakich narzędziach będziesz to monitorował.
  • attractive (atrakcyjne) – cel nie może być zbyt łatwy, powinien motywować i zachęcać do działania.
  • realistic (realne) – cel musi być realny do osiągnięcia, uwzględnij czas oraz zasoby, jakie posiadasz. Jeżeli strategiczny pracownik udaje się na dwutygodniowy urlop, może to przeszkodzić w osiągnięciu celu w danym czasie.
  • time-based (określone w czasie) – określ czas, w jakim chcesz zrealizować dany cel.

Cele zależą od produktu, jaki wprowadzasz na rynek i tego, co chcesz w ten sposób osiągnąć – budować świadomość marki, a może docierać do nowych klientów. Pamiętaj, że cele w każdym momencie możesz na nowo zdefiniować.

Zbadaj rynek

W następnym kroku przeprowadź analizę konkurencji. Sprawdź, co oferują inni, aby znaleźć własną przewagę na rynku i USP produktu, czyli unique selling proposition – korzyść, która nie występuje u żadnej innej marki. W ten sposób umieścisz swoją ofertą w określonym kontekście. Na przykład Zalando jako swoją przewagę wykorzystuje bezpłatne zwroty do 100 dni.

źródło: zalando.pl

Stwórz persony

Sprawdź, kto jest Twoim klientem. Zidentyfikuj jego potrzeby, problemy i pragnienia. Na ich podstawie zaprojektujesz swoją personę, czyli model statystycznego klienta. Dzięki temu poznasz pewne wzorce zakupowe konsumentów, a samych person może być więcej niż jedna. 

Na przykład dla biura rachunkowego może nią być cukiernia z 10-tysięcznego miasteczka i zatrudniająca 10 osób. A drugą personę może stanowić samozatrudniony programista Wojtek, który pracuje zdalnie dla klientów z zagranicy. Strategia marketingowa firmy bez zdefiniowanej persony jest zdecydowanie mniej skuteczna.

Skoncentruj się na 5P

Zasada 5P to koncepcja marketingu, gdzie różne powiązane ze sobą elementy wspólnie oddziałują na rynek. W jej skład wchodzą:

  • produkt (product) – to nie tylko stricte oferta, jaką proponujesz, ale również opakowanie, gwarancja pozakupowa czy pomoc techniczna. Na tym etapie skup się na tym, w jaki sposób produkt spełnia oczekiwania klienta i rynku.
  • cena (price) – w zakresie ceny określ politykę cenową, rabaty, promocje, warunki płatności. Ustal wszystkie czynniki, które mogą wpływać na finalny koszt produktu.
  • dystrybucja (place) – ustal kanały dystrybucji, uwzględnij przy tym aspekty logistyczne, łańcuch dostaw itp.
  • promocja (promotion) – ustal plan promocji swojego produktu lub usługi, rodzaje kampanii reklamowych, z którymi chcesz dotrzeć do grupy docelowej z informacją o swojej ofercie.
  • ludzie (people)firmę tworzą ludzie. Warto zadbać nie tylko o odpowiednie kompetencje zespołu, ale również, by każdy czuł się doceniony – od praktykanta aż po menadżera.

Dobierz narzędzia

Bez odpowiednich narzędzi realizacja strategii marketingowej jest trudna lub wręcz niemożliwa. Pomocny okaże się Google Analytics, który jest źródłem wielu danych demograficznych. Ponadto warto zainwestować w Brand24 lub inne narzędzie do monitoringu Internetu i social mediów. Senuto bądź Ahrefs podpowie Ci, jak pozycjonuje się Twoja witryna, a także, jakie działania SEO podejmują Twoi konkurenci. Dodatkowym wsparciem dla strategii mogą być narzędzia do e-mail marketingu czy powiadomień SMS oraz różnego rodzaju chatboty.

Określ KPI

Tworzenie strategii dla samej strategii mija się z celem. Samo stworzenie dokumentu nie pomoże Twojej marce. Na dalszym etapie powinieneś monitorować, czy działania marketingowe są skuteczne. W związku z tym określ wskaźniki (KPI), na podstawie których ocenisz efektywność prowadzonych działań. Będą one się różnić w zależności od rodzaju biznesu i kanałów ujętych w strategii.

Przykładowymi wskaźnikami KPI mogą być:

  • współczynnik konwersji
  • koszt pozyskania leada,
  • ruch organiczny,
  • liczba subskrypcji newslettera,
  • liczba zgłoszonych reklamacji,
  • nowe polubienia strony na Facebooku.

Strategia marketingowa – przykłady

Większość marek działa według zaplanowanej strategii, co w wielu przypadkach stanowi klucz do sukcesu. Poniżej kilka znanych przykładów.

Strategia marketingowa Coca-Cola

W 2016 roku koncern Coca-Cola ogłosił nową strategię One Brand, której celem było utrwalenie w świadomości klientów wszystkich produktów Coca-Cola jako jednej marki. Wydarzeniu towarzyszyła światowa kampania Taste the Feeling – przygotowano wówczas 10 spotów reklamowych, banery, billboardy, nowy system identyfikacji wizualnej, a nawet nowy “dżingiel”.

źródło: coca-cola.pl

Ryanair

Charakterystyczną strategię marketingową obrały tanie linie lotnicze Ryanair, które obecnie odnoszą sukcesy w mediach społecznościowych. Na TikToku firma zdobyła 1,9 miliona obserwujących. Michael Corcorane, Head of Social Media Ryanair, przyznaje, że sukces marki zawdzięcza wczesnemu wykorzystaniu potencjału tej platformy społecznościowej oraz zmianie korporacyjnego tonu głosu na ten, którego używają odbiorcy. Poza TikTokiem Ryanair wykorzystuje Instagram Reels. Wielu klientów firmy tworzy własne treści, dzieląc się nimi w socialach, a nic nie działa lepiej niż user generated content. Millenialsi, według badań, ufają takim treściom 50% bardziej niż tym tworzonym przez markę.

źródło: tiktok.com/@ryanair

Przykładowa strategia marketingowa firmy – Żabka

Strategię marketingową zmieniła niedawno sieć Żabka, która żegna się z claimem “Mały wielki sklep”, zastępując go hasłem “Uwolnij swój czas”. Celem nowej strategii komunikacji jest uświadomienie klientom, że marka pomaga im w codziennych czynnościach, pozwalając tym samym zaoszczędzić czas. Konsumenci znajdą tu gotowe dania obiadowe czy szybkie przekąski na nieplanowane spotkania towarzyskie.

Przykładowa strategia marketingowa
https://www.youtube.com/@SiecsklepowZabkaPolska

Strategia marketingowa kluczem do sukcesu – podsumowanie

Przygotowanie strategii marketingowej wymaga czasu, ale dzięki temu zminimalizujesz liczbę błędów w działaniach, a zmaksymalizujesz zyski. Strategia pomoże Ci lepiej wykorzystać potencjał swojej marki, a dzięki ewentualnym niepowodzeniom, które spotkasz na swojej drodze, tylko udoskonalisz swoją strategię. Jeżeli potrzebujesz pomocy przy jej stworzeniu, skorzystaj z usług naszej agencji marketingowej z Wrocławia, która tworzy i wdraża strategie marketingowe w większych i mniejszych firmach.

Twoja firma potrzebuje skutecznej strategii?