Co trzeba wiedzieć o Helpful Content Update?

Co to jest Helpful Content Update?

Google w swoich oficjalnych kanałach poinformował o rozpoczynającej się 25 sierpnia 2022 r. aktualizacji Helpful Content. Jej celem jest poprawienie jakości wyszukiwania. Na czym będzie polegać? Google w SERP-ach ma bardziej “premiować” treści, które są pomocne dla użytkowników, to znaczy zostały napisane przez ludzi i dla ludzi.

Aktualizacja Helpful Content Update w pigułce

Helpful Content Update jest częścią większych aktualizacji, które zaczęły się w zeszłym roku i objęły zmiany na stronach z recenzjami produktów. Dzięki nim w wynikach wyszukiwania mają się pojawiać bardziej przydatne, autentyczne i szczegółowe recenzje. Teraz update wprowadza nowy sygnał rankingowy, który ma wychwytywać treści niskiej jakości. Pozycjonowanie organiczne będzie wymagało teraz bardziej przemyślanego content planu.

źródło: Google Search Central Twitter

Jednak nowo powołany sygnał rankingowy będzie jednym z wielu. Co to oznacza w praktyce? Nie zawsze treść na stronie sklasyfikowanej przez algorytm jako nieprzydatna będzie miała obniżone pozycje, ponieważ pod uwagę będą brane inne czynniki SEO, które przemówią za przydatnością tekstu. 

Helpful Content Update ma na razie dotyczyć użytkowników języka angielskiego, a w przyszłości zostanie rozszerzony na inne języki, ale już teraz warto zrobić przegląd treści na swojej stronie internetowej, aby nie odczuć zbyt mocno jego skutków. Tym bardziej, że jak podkreśla sam Google: The signal is also weighted; sites with lots of unhelpful content may notice a stronger effect, czyli spadki mogą być proporcjonalne do ilości mało pomocnej treści na stronie. Oto, co powinieneś jeszcze wiedzieć o nowej aktualizacji.

Nie twórz treści dla robotów

Głównym założeniem obecnego update’u jest “uporanie się” z treściami, które zostały stworzone tylko po to, by osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a nie, by rzeczywiście dostarczać pomocny i wartościowy content. Użytkownicy łatwo rozpoznają clickbaitowe treści, w których trzeba często przebrnąć przez ścianę tekstu, aby znaleźć konkretną informację. 

Jako przykład może posłużyć zapytanie o niedziele handlowe. We wpisach zajmujących pozycje TOP10, zanim uzyskamy odpowiedź o tym, które niedziele są handlowe, otrzymujemy często cały wywód na ten temat. Tego rodzaju treść to dobry przykład thin contentu, mało pomocnego dla użytkownika.

źródło:fakt.pl

Branże na cenzurowanym

Google wskazuje pewne obszary tematyczne, które mogą być bardziej narażone na skutki update’u. Wiadomo, że pod szczególną obserwacją będą strony internetowe z takich kategorii jak:

  • edukacja online,
  • sztuka i rozrywka,
  • zakupy,
  • content techniczny.

Jak podkreśla Google, dzięki aktualizacji Helpful Content użytkownikowi będą się wyświetlały unikalne i autentyczne treści, z którymi wcześniej nie miał styczności.

Krótki test od Google’a

Aby mieć pewność, że idziesz w dobrym kierunku, pisząc teksty na stronę, Google przygotował serię pytań, na które powinieneś odpowiedzieć przecząco. Oto niektóre z nich:

  • Czy piszesz teksty pod wyszukiwarki czy ludzi?
  • Czy tworzysz treści na różne tematy, by mieć większą szansę pojawienia się w wynikach wyszukiwania?
  • Czy korzystasz ze sztucznej inteligencji w tworzeniu treści?
  • Czy podsumowujesz tylko wypowiedzi innych, nie dodając wartościowej treści od siebie?
  • Czy piszesz pod określoną liczbę znaków, bo według krążących opinii Google lubi długie treści?
  • Czy po styczności z Twoim contentem użytkownik musi dalej szukać informacji na interesujący go temat?
  • Czy piszesz na tematy modne lub związane z jakąś niszą, gdy w rzeczywistości nie dysponujesz fachową wiedzą na ten temat, ale liczysz, że w ten sposób osiągniesz ruch i dobre pozycje w wynikach wyszukiwania?
  • Czy publikowane przez Ciebie treści wbrew obietnicom nie udzielają odpowiedzi na stawiane przez użytkowników pytania?

Więcej szczegółów na temat aktualizacji znajdziesz tutaj: https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update