Ekomarketing – jak wykorzystywać ekologię w marketingu?

Ekomarketing w praktyce

O ochronie środowiska naturalnego mówi się coraz więcej, dzięki czemu konsumenci podejmują bardziej świadome decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że komunikacja wielu marek nawiązuje do ekologii. Dziś ekomarketing to już nie tylko chwilowy trend, ale trwała zmiana nawyków i zachowań. Na czym dokładnie polega i jak go wykorzystywać w praktyce? Podpowiadamy. 

Spis treści:

Czym jest ekomarketing?

Ekomarketing to promowanie produktów, usług i akcji przyjaznych środowisku. Coraz częściej uwzględniany jest w strategii marketingowej firmy. Stanowi odpowiedź na oczekiwania samych klientów. Z ankiety przeprowadzonej przez redakcję portalu Nowy Marketing wynika, że 78,2% respondentów uważa, że każda marka powinna wdrażać działania związane ze zrównoważonym rozwojem.

Z kolei w badaniu EKObarometr z 2021 r. prawie co szósty Polak (58%) przyznał, że w ciągu ostatniego miesiąca spotkał się z proekologiczną reklamą czy promocją usługi. Większość z nas (74%) ocenia takie działania pozytywnie.

Co możemy uznać za ekomarketing?

  • tworzenie ekologicznych produktów i opakowań,
  • pakowanie i wysyłka przyjazne dla środowiska,
  • zmniejszenie śladu węglowego w procesie produkcji,
  • zrównoważony rozwój biznesu,
  • edukowanie klientów,
  • komunikowanie korzyści ekoproduktów i ekousług,
  • organizacja ekoeventów, warsztatów ekologicznych,
  • inwestycje w odnawialne źródła energii.

Ekomarketing jest rozbudowaną strategią, która zaczyna się już na etapie produkowania opakowań z naturalnych materiałów, a kończy na public relations.

Zielony marketing – korzyści

Choć wydaje się, że green marketing może być droższy niż ten tradycyjny, to w wielu sytuacjach w dłuższej perspektywie dzieje się odwrotnie. Dlaczego? Ponieważ zrównoważone procesy produkcyjne pozwalają oszczędzić wodę i energię. Z kolei biodegradowalne materiały obniżają koszty utylizacji odpadów. 

Jakie korzyści, oprócz tych środowiskowych, zapewnia green marketing?

  • szansa na pozyskanie klientów z nowego segmentu rynku, którzy są w stanie zapłacić więcej za ekologiczne produkty,
  • zwiększenie wiarygodności i zaufania do marki,
  • innowacyjne podejście do biznesu,
  • USP (unique selling proposition), czyli czynnik wyróżniający na tle konkurencji.

Położenie większego nacisku na ochronę środowiska pozytywnie wpływa na sam biznes. Przyczynia się do wzrostu dochodów firm i powiększenia bazy klientów. Nie musisz jednak od razu przeprowadzać rewolucji. Wystarczy, że zaczniesz od małych kroków.

Strategia w marketingu ekologicznym

Można wskazać wiele przykładów działań, które pomagając planecie, wspierają sam biznes. Co ciekawe, nawet duże brandy, które są w największym stopniu odpowiedzialne za zły stan środowiska (fast foody, branża modowa), przykładają wagę do marketingu ekologicznego. I nie chodzi tu wcale o pojedyncze kampanie, a o przemyślaną strategię. 

Ekostrategię marketingową realizuje na przykład jeden z naszych klientów, sieć InPost. Każdy paczkomat marki pozwala zaoszczędzić 52 kg CO2 dziennie, a flota wyposażana jest w kolejne samochody elektryczne. InPost stawia również na ekopaczkomaty z zielonym otoczeniem – kostką antysmogową i panelami fotowoltaicznymi. Fabryka Idei wspierała firmę w powstaniu takiego miejsca.

Ekopaczkomat InPost

Jak wprowadzić strategię ekomarketingu w firmie?

Wykorzystaj poniższe wskazówki, a stworzenie własnej strategii zielonego marketingu będzie znacznie łatwiejsze.

Zacznij od małych rzeczy

Nie musisz od razu tworzyć w 100% biodegradowalnych opakowań dla swoich produktów i zobowiązywać się, że zmniejszysz ślad węglowy o 30%. Zacznij od małych rzeczy, jak chociażby rezygnacja z drukowania dokumentów czy korzystania z foliowych siatek. 

Nawiąż zaufaną współpracę

Decydując się na działania z zakresu marketingu ekologicznego, nawiąż wartościową współpracę z organizacją, fundacją czy influencerem. Dzięki temu zwiększysz zasięgi, wzmocnisz autorytet marki, zbudujesz wizerunek eksperta ceniącego społeczną odpowiedzialność biznesu.

Poniżej przykład współpracy aplikacji Dobre Zakupy z jedną z ekoinlfuencerek.

źródło: instagram.com/kasia_ograniczamsie

Ekowspółpracę przygotowała również galeria handlowa Wroclavia razem z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu, a nasza agencja czuwała nad media relations akcji. Na dachu galerii powstała wówczas pasieka, której zadaniem było zwrócenie uwagi na rolę pszczół w ekosystemie.

Pasieka na dachu galerii handlowa Wroclavia we współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu

Zadbaj o przystępne ceny

Polacy deklarują, że są w stanie zapłacić więcej za produkt, który jest ekologiczny. Jednak nikt nie chce przepłacać. Tymczasem polityka cenowa towarów oznaczanych jako “wege” czy “eko” często zniechęca konsumentów do zakupu. Dlatego staraj się zadbać nie tylko o zrównoważony rozwój, ale i cenę. „Nie pompuj” sztucznie cen.

Unikaj pustych gestów

Jeśli będziesz traktował ekomarketing tylko jako trend, to istnieje ryzyko, że włączysz się w okazjonalne akcje zamiast konsekwentnie realizować strategię marketingową na rzecz środowiska. 

W marketingu ekologicznym nie chodzi wyłącznie o dobry PR, ale wiarygodność i szczere zaangażowanie. Dlatego jeśli na co dzień nie po drodze Ci z ekologicznymi inicjatywami w firmie, agencji czy przedsiębiorstwie, nie zmienisz tego, przyłączając się jednorazowo do akcji sprzątania Ziemi.

Organizuj ekoeventy

Marketing ekologiczny to również organizacja eventów promocyjnych o takiej tematyce – warsztatów ekologicznych, rodzinnych pikników, jarmarku ekologicznego. Takie imprezy organizowaliśmy wielokrotnie dla galerii handlowych. Na przykład podczas akcji sprzedażowych hostessy rozdawały klientom upominki w stylu eko (zestaw ziół lub bambusowy składany kubek) w zamian za zapisanie się do programu lojalnościowego. W jednym z centrów handlowych przygotowaliśmy inicjatywę Moda na wymianę.

Greenwashing niebezpieczeństwem dla ekomarketingu

Ekomarketing brzmi modnie. Przez wielu jest niestety nadużywany, gdyż realne działania firmy mają niewiele wspólnego z ekologią. Takie właśnie praktyki uznaje się za greenwashing. Polega on na budowaniu wśród klientów mylnego wrażenia, że produkty i usługi danej marki zostały stworzone z myślą o środowisku.  

Najczęściej dotyczy to produktów i opakowań, które złudnie są opisywane jako bezpieczne dla środowiska, a w rzeczywistości do ich wykonania użyto tworzyw sztucznych imitujących kolorem czy symbolami te biodegradowalne. Jeżeli chodzi natomiast o same towary, to chwytliwie określane są przez producentów jako wege lub naturalne, gdy w istocie ich prawdziwy skład odbiega od zapewnień na opakowaniu.

Problemowi w 2020 roku postanowiła przyjrzeć się sama Komisja Europejska, stwierdzając, że prawie 40% objętych weryfikacją firm nadużywało sformułowania “eko”.  Co więcej, w rozumieniu prawa Unii Europejskiej nawet 50% terminów “eko” na produktach jest fałszywych. Dlatego pamiętaj, że prawdziwego ekomarketingu nie zbudujesz na kłamstwie i półprawdach, bo na własne życzenie możesz zafundować swojej marce wizerunkowy kryzys. 

Przykładów można by mnożyć. Tego rodzaju wpadkę zaliczył m.in. koncern Coca-Cola, który swego czasu rozesłał do dziennikarzy, organizacji, aktywistów społecznych puste plastikowe butelki, które miały być zaproszeniem na wydarzenie poruszające kwestię recyklingu i segregacji odpadów. Pomysł wielu osobom nie przypadł do gustu, a na markę wylała się fala krytyki za zaśmiecanie pustymi butelkami środowiska.

źródło: facebook.com/konrad.baginski.1/posts/2133686606666633

Ekomarketing – przykłady

Na szczęście tych pozytywnych przykładów wykorzystania ekologii w marketingu można wskazać znacznie więcej. Oto kilka z nich.

Credit Agricole

Organizacją, która na dużą skalę wdrożyła do swojego CSR temat ekologii, jest Credit Agricole ze swoją akcją #mniejplastiku. W jej ramach bank oferuje klientom m.in. karty kredytowe z ekotworzywa. Poza tym przeprowadza akcje sprzątania morza, gór i rzek. 

Bank Credit Agricole zmienia się również “od kuchni” – przeniósł centralę do ekologicznego budynku i zobowiązał się, że energia elektryczna do wszystkich placówek bankowych będzie dostarczana z elektrowni wodnych i wiatrowych.

źródło: credit-agricole.pl/mniejplastiku#akcje

IKEA

Kolejną marką stawiającą na ekologię jest IKEA. Choć producent swoim asortymentem przyczynia się do wzrostu konsumpcjonizmu, to od lat nawołuje, by kupować mniej, ale bardziej świadomie. Swego czasu można było przekazać sieci niepotrzebne meble, otrzymując w zamian środki na kartę refundacyjną IKEA. 

Ostatnio oddział IKEA w Kanadzie przygotował instrukcję obsługi, która prezentuje, jak wykorzystać niepotrzebne przedmioty, na przykład do zrobienia kwietnika czy karmnika dla ptaków.

źródło: ikea.com

Kaufland

Innym przykładem ekomarketingu jest program REset Plastic realizowany przez naszego klienta, sieć Kaufland, dla którego organizowaliśmy m.in. akcję sprzątania świata. Celem samego programu jest ograniczenie do 2025 roku zużycia plastiku w markach własnych o 20%. Do tej pory udało się osiągnąć to założenie już na poziomie 18%.  

źródło: reset-plastic.com/en

Marketing ekologiczny – trend czy wzrost świadomości?

Ekomarketing to bez wątpienia długofalowa inwestycja, która przynosi korzyści na wielu polach. Jednak najpierw dobrze ją przemyśl, aby nie zaszkodzić wizerunkowi swojej firmy. Ucz się na błędach innych, inspiruj się dobrymi pomysłami, a przede wszystkim przecieraj szlaki, tak aby korespondowały z Twoją marką.

Potrzebujesz wsparcia w organizacji ekowydarzenia?